41-eshghi

کهن‌الگوي سايه يا: جاذبه‌ي هنرپيشه نقش منفي

بهزاد عشقي :

از سايه گريزي نيست و هر انساني در نهانخانه‌ي وجود خود نيروهاي ويرانگري دارد که مدام مي‌بايد پنهانش کند. از ديد يونگ سايه نمودار جانب منفي شخصيت انسان و چکيده‌ي صفات ناخوشايندي است که با قوانين و قواعد زندگي سازگاري ندارد. هرگاه که کهن‌الگوي سايه پديدار مي‌شود، انسان تجربه‌اي غريب و تکان‌دهنده را پشت سر مي‌گذراند. به تعبيري ديگر سايه از قلمرو نياکان حيواني ما سر بر مي‌آورد و فرومايگي انسان ابتدايي را نشان مي‌دهد. سايه جدا از کارکردهاي روانشناختي، و نقشي که در فردانيت انسان دارد، تاثير شگرفي نيز بر آثار هنري و به‌خصوص هنرهاي نمايشي و از جمله در سينماي ايران داشته است. سينماي حرفه‌اي متکي به متن و  فيلمنامه است و در روند تکاملي خود روايت‌هاي متفاوتي را تجربه کرده است.

نظر‌ دهی مسدود شده است.