236-51
عليرضا ارواحي پرسشِ «آيا مي‌توان هنري تمام و کمال داشت؟» همواره مد نظر بسياري از هنرمندان و نظريه‌پردازان هنري بوده است، آنچه در اين امر اهميت دارد گستردگي دايره‌ي مفهومي هنر است. تکنولوژي و صنعت در اين گستردگي نقش مهمي دارند. در ابتدا هنر با تکنولوژي چندان پيوند نداشت و مشخص ‌کردن اين دايره‌ي مفهومي تا حد کمي آسان‌تر مي‌نمود، ولي آيا با ورود تکنولوژي به هنر و قرار دادن عکاسي و فيلمسازي در اين بستر مي‌توان انتظار خود را نسبت به هنرِ تمام و کمال تغيير داد؟ پايان هنرِبیشتر بخوانید
logo-2
مقدمه: فیوژن یا همجوشی نام بخشی است که از این پس گاه گداری در ادبیات و سینما  سر و کله‌اش پیدا می‌شود. این بخش نوعی آنتولوژی یا گزیده‌شناسیِ سینمایی خواهد بود که بناست در آن براساس پیوند هنر هفتم و هنرهای دیگر (ادبیات، موسیقی، نقاشی و…) برای آثار متعددی پرونده‌سازی شود. آنچه فرآیند فیوژن را پیش می‌برد تنها تمایلات خوره سینما‌محورانه خواهد بود و بس. برای فیلمسازان رابطه سینما و نقاشی و زندگی و کار هنرمندان تجسمی موضوعاتی جذاب و وسوسه‌ا‌نگیز بوده‌اند. برای برخی سینماگران زندگی شخصی و رویدادهای بیرونیبیشتر بخوانید
41-azizian
حامد عزيزيان : کاراواجو يکي از واپسين هنرمندان بزرگ رنسانس ايتاليايي و از جنجالي‌ترين نقاشان اواخر قرن شانزدهم و اوايل قرن هفدهم است. نام اين هم‌عصر ويليام شکسپير نويسنده و سِر فرانسيس بيکن فيلسوف، با عناويني همچون بنيانگذار رئاليسم و مدرنيستِ انقلابي باروک گره خورده است. اين نوشتار مروري اجمالي است بر زندگي و هنر کاراواجو از زاويه دوربين درک جارمن يکي از نوآورترين سينماگران معاصر بريتانيا.بیشتر بخوانید
41-bagheri
حميد باقري : «شايد آدميزاد بدبخت است، ولي خوشبخت هنرمندي است که آرزو او را پاره‌پاره مي‌كند!»1 (شارل بودلر) پولاك (Pollock) فيلمي است محصول سال 2000 ميلادي به کارگرداني اِد هريس (Ed Harris) بازيگر و هنرپيشه‌ي امريكايي، که ده سال از فراز و فرودهاي زندگي شخصي و هنري جکسون پولاك (Jackson Pollock‌) نقاش و هنرمند آوانگارد امريكايي را روايت مي‌كند. هريس علاوه بر اينکه کارگرداني فيلم را بر عهده دارد ايفاگر نقشِ اصلي فيلم يعني جکسون پولاك هم هست (هريس براي بازي در اين نقش، نامزد دريافت جايزه بهترين بازيگربیشتر بخوانید
40_Bagheri2
حامد عزيزيان : ژانر راک-اپرا (Rock-Opera) ‌ترکيبي است از موسيقي راک با فنون روايي و فرم‌هاي تئاتر تجربي و حاشيه اي. به عبارت دقيق‌تر اين ژانر برآيندي است از‌ ترکيب يا همجوشي دو گونه موسيقي فاخر کلاسيک اپرا که مبتني بر صورت است با موسيقي عامه‌پسند راک که مبتني بر شور و احساسات يا در اصطلاح ماده موسيقيايي است. راک- اپرا ابتدا ذيل ژانر پاپ اپرا طبقه‌بندي مي‌شد و اين ژانر نيز پيشتر در زمره نمايش‌هاي موزيکال به حساب مي‌آمد. با انتشار پاپ اپراهايي همچون مو1 (1967) و عيسي مسيحبیشتر بخوانید
40_Azizian
ديوار  فيلمي است به کارگرداني آلن پارکر2، کارگردان و تهيه‌کننده‌ي اهل انگلستان که در سال 1982 بر اساس آلبوم ديوار اعضاي گروه پينک فلويد3 ساخته و اکران شد. تمام فيلم بر اساس ترانه‌هاي راجر واترز خواننده، آهنگساز و ترانه‌نويس تنظيم شده است. شايد ديوار از معدود فيلم‌هاي تاريخ سينماست که از يک آلبوم موسيقي راک-اپرايي اقتباس شده است. در دنياي سينما فيلم‌هاي زيادي را مي‌شود نام برد که بر اساس زندگي شخصي يک شاعر، مجسمه‌ساز، موسيقيدان، نقاش، داستان‌نويس و… ساخته شده باشد. فيلم‌هاي بسيار زيادي را در تاريخ سينما مي‌شودبیشتر بخوانید
35-Bahari
امير بهاري: موسيقي فيلم در ايران از آن موضوعاتي است كه تا به حال آنگونه كه بايد به آن پرداخته نشده است. در واقع از آنجايي كه مساله موسيقي فيلم خيلي دير در ايران جدي مي‌شود و از طرف ديگر در سال‌هاي پس از انقلاب كه سينماي به اصطلاح هنري جاي هر نوع سينماي ديگري را مي‌گيرد، موسيقي مهجور است. و آرامآرام براي خود جا باز مي‌كند. بالطبع حتي اگر موسيقيفيلمسازان خوبي مثل مرتضي حنانه فعاليت مي‌كردند اما مساله آنقدر جدي نبود تا آهنگسازان فيلم به شكل جدي‌تري در ايرانمطرح شوند.بیشتر بخوانید