۷۸-۱۴۶
دومین همنشینی‌ «سینما و ادبیات» به منظور گفت و شنود درباره‌ی «موسیقی و سینما» بیشتر به بررسی جزئی‌تر مباحث کلیِ رد و بدل‌شده در همنشینی پیشین اختصاص داشت؛ از یک سو مسئله‌ی سوءتفاهم‌برانگیز «سواد آهنگساز» و از سوی دیگر بحث میزان استقلال یا وابستگی آهنگساز به ایده‌ها یا خواسته‌های کارگردان و میزان و چگونگی تداخل و درهم‌شدگی جهان تالیفی این دو. از این منظر حضور زوج کیوان علیمحمدی و امید بنکدار که کارنامه‌ی فیلمسازی‌شان نمایانگر برداشت‌ها و دیدگاه‌های متفاوتشان نسبت به مولفه‌های ساختاری و روایی «سینما»ست، می‌توانست وجوه کمترپرداخته‌شده‌ای ازبیشتر بخوانید
۷۵-۱۴۶
«موسیقی» برای سینما به رغم بهره‌گیری‌های پرشمار و پرحجم سینمای ایران از آن، در کلیت نوشته‌های معطوف به سینمای ایران، بسیار کمتر و خُردتر از آنچه باید، سهم گرفته است. چه آنکه نه تنها تاکنون هیچ تحلیل جامع و کاملی از کلیت این مولفه در روند آنچه به عنوان «تاریخ سینمای ایران» از آن یاد می‌کنیم، شکل نگرفته، بلکه در میان مباحث مطرح‌شده در مجموع تحلیل‌ها و نقدنوشته‌هایش هم بی‌شک «موسیقی فیلم» یا «موسیقی برای سینما» کمترین سهم را به خود گرفته است…..بیشتر بخوانید
logo-2
نادر مشایخی   زمانی که «ملکوت» بهرام صادقی را در ۱۳،۱۴سالگی مطالعه کردم موضوعش را چندان نیافتم تا این که سال‌ها بعد در شهر وین دوباره آن را خواندم، متوجه شدم که این داستان توانایی آن را دارد تا از نظر فرمال به موسیقی پست‌مدرن و آتونال نزدیک شود. روی این اپرا طی سال‌های ۱۳۷۳-۱۳۷۱ کار کردم و در سال ۱۳۷۶ در «فستیوال وین مدرن»، زمانی که موسیقی پست‌مدرن در اروپا چندان مطرح نبود، از سوی «ماکس آگن فلد» روی صحنه رفت. از همان جمله اول می‌توان به اهمیت نگاهبیشتر بخوانید
logo-2
اما اپرا… آنچه در ايران براي آن کمتر نوشته‌اند و حتي گفته‌اند. مرور مباحث مربوط به اپرا مي‌تواند زمينه‌اي را براي هنرمندان عرصه‌ي موسيقي و حتي ديگر زمينه‌ها قرار دهد تا به‌گونه‌اي ديگر بينديشند. اپرا از آن دست هنرهايي است که قابليت بسط و گسترش در ديگر مباحث هنري مانند سينما را دارد. يکي از دلايل اين امر، توانايي اين مديوم در به‌کارگيري ديگر مديوم‌هاست. مديوم‌هاي گوناگوني مي‌توانند در اپرا در کنار هم تجربه شوند، از اين جهت به سينما شبيه است. همچنين، اپرا همواره محمل مناسبي براي متون ادبيبیشتر بخوانید
217-51
اميراشرف آريان‌پور «اپرا» به معناي «اثر» است. اين کلمه ايتاليايي است و وجه خلاصه‌شده‌اي از عبارت «اپرا در موسيقي» (Opera in music) است که مي‌توان آن را «کار توام با موسيقي» تعبير کرد؛ جمعي نيز آن را «دراما پرلاموزيکا» (Drama per la musica) (به معني «درام توام با موسيقي») خوانده‌اند. به قولي اپرا عبارت است از نمايشنامه‌ي تراژدي يا کمدي که با آواز بر روي صحنه، و به همراهي ارکستر اجرا مي‌شود. به تعبيري ديگر اپرا نوع خاصي از تئاتر است. برخي نيز اپرا را اين‌طور تعريف کرده‌اند: «اپرا اثريبیشتر بخوانید
223-51
دكتر محمدسعيد شريفيان آواز سازي خدادادي به انسان است كه روند توليد اصوات از دل وجود آدمي ‌است و به اين ‌صورت نزديك‌ترين و طبيعي‌ترين ارتباط را با انسان به وجود مي‌آورد. آواز در موسيقي كلاسيك از يك طرف حكم يك ساز را دارد و از طرف ديگر با تاكيد بر كلمات و زبان، پيوندي ناگسستني را با ادبيات به‌وجود مي‌آورد تا هميشه براساس احساسات و معاني كلمات و جملات، موسيقي را بيافريند. در دنياي كلاسيك از آواز به‌گونه‌هاي مختلف استفاده شده است و مي‌شود، هريك از اين گونه‌ها بهبیشتر بخوانید
221-51
نيكي ابراهيم‌شاه * از منظر شما اپرا چه خصوصياتي و چه تفاوتي با ديگر آثار هنري و موسيقايي دارد؟ اپرا کامل‌ترين هنر است و نمايشنامه‌اي است که به‌جاي صرفاً حرف‌ زدن، کلام با موسيقي در هم مي‌آميزد و همچنين اپرا کامل‌ترين فرم موسيقي است چرا که تلفيقي است از خواندن و نواختن آهنگ با ارکستر و ممکن است باله نيز در آن وجود داشته باشد و به‌طور کل هر آنچه در يک اثر موسيقايي است مي‌تواند در يک اپرا تجسم پيدا کند.   * داستان يک اپرا با داستان‌هاي ديگربیشتر بخوانید
228
عليرضا ارواحي «علی رهبری» از موسیقیدانان و رهبران ارکستر ایرانی است. وی رهبری بیش از 120 ارکستر و ضبط 200 اثر موسیقی را به یادگار گذاشته است. از کودکی با موسیقی روحوضی آشنا می‌شود و برای تحصیل به «هنرستان موسیقی ملی» می‌رود و در 18سالگی، اتریش را برای ادامه‌ی تحصیل انتخاب می‌کند و پس از بازگشت در 24سالگی، مدیر هنرستان عالی موسیقی و کنسرواتوار ایران می‌شود. «هربرت فون‌کارایان» (Herbert von Karajan) در سال 1379 از وی برای پذیرش دستیاری خود در ارکستر فیلارمونیک برلین و رهبر ذخیره دعوت می‌کند وبیشتر بخوانید