۵۵_۲۱۴
رسول نظرزاده   «عشق بازیافته‌» در رابطه میان زن و مرد همواره یکی از مایه‌ها و صحنه‌های مهم و به یاد‌ماندنی تاریخ سینما و ادبیات بوده است‌. زن و مرد حالا دیگر غرور و خامی و پنهانکاری و نقاب‌ها و بازی‌ها را کنار گذاشته‌اند اما این فاصله باعث شده خود را پشت احتیاطی دائمی نگه دارند و رسیدن به اعتماد در آنها و برای اطرافیان‌شان مشکل باشد. این مقاومت همچنان پس از سال‌ها با بغض و نفرت سرپوشیده و گلایه‌ها همراه است‌. عبور از خود و دیدن آنچه در عمقبیشتر بخوانید
logo-2
همه ما سينماي فرانسه را با موج نو مي‌شناسيم, با خيزش رئاليسم شاعرانه, امپرسيونيسم, نهضت‌هاي آوانگارد, دادائيسم, تكانه‌هاي زمينه‌ساز پيش از موج نو و تاثيرات پساموج نو. حال آنكه سينماي ملي‌‌يس و رنوار حتماً‌ پس از دهه 1970 هم راهي متفاوت در پيش گرفته است. اين بار به واپسين دهه قرن بيستم و سال‌هاي هزاره سوم پرداخته‌ايم. در دو سه دهه اخير سينماي جهان مسائل متفاوتي را پيش روي مديران سينما و اتاق‌هاي فكر گذاشته است. جذب سرمايه, رقابت با تلويزيون و عبور از بحران‌هاي اقتصادي در كشورهاي مختلف بهبیشتر بخوانید
209-51
پرويز اجلالي ترتيب نگاشته شدن نمايشنامه‌هاي ويليام شکسپير براي ما مسلم نيست. آگاهي ما از زندگي او نيز محدود است. مي‌دانيم که در استانفورد -آن- آون ولات يافت و تحصيل کرد. در 1582 با آن هاثاوي عهد زناشويي بست. بعدها به لندن رفت و در يک تماشاخانه به کار پرداخت و همچنين اطلاع داريم که به سال 1592، بازيگر و نمايشنامه‌نويس بوده ‌است. اولين کار شکسپير را بايد در ميان برخي نمايشنامه‌هاي تاريخي جست. احتمال دارد که کارش را به عنوان نمايشنامه‌نويس با حک و اصلاح آثار ديگر نويسندگان آغازبیشتر بخوانید
204-51
ناصر فکوهي سخن گفتن از سينماي تجربي به باور من نوعي دامن زدن به يک ابهام است که از ابتداي پديد آمدن هنر سينما وجود داشته است. توهمي که شايد بتوان گفت امري «ذاتي» در سينما باشد و به اين نکته پايه‌اي و بسيار گفته بر‌مي‌گردد که هر فيلمي از يک بيست‌وچهارم ثانيه شروع مي‌شود که فريمي از فريمي‌هاي بيست و چهارگانه‌اي است که يک ثانيه را مي‌سازد پس هر فيلمي از يک عکس شروع مي‌شود. به عبارت ديگر هر پويايي که ما در بازنمايي فيلميک مي‌بينيم از يک ايستاييبیشتر بخوانید
214-51
علي جمشيدي يکي از تزهاي اساسي کارِ گدار که برايم ضروري به نظر مي‌آيد، پيوندِ برسازنده تاريخ و سينماست. به راستي چه بارِ تاريخي بر دوشِ سينماست؟ اين همان پرسشي است که علاقه «گي دوبور» به سينما را شکل مي‌دهد و او اولين [فيلمساز] در مواجiه با اين پرسش است. اما، در ابتدا، چه تاريخي [در سينما] در ميان است؟ يک تاريخِ خيلي ويژه، يک تاريخِ مسيانيک. نه يک تاريخ تقويمي بلکه يک تاريخ که مسhله‌اش رستگاري است. آنچه که بايد نجات يابد. در تاريخ(ها)ي سينما (Histoire(s) du cinéma) (۱۹9۸-1988)،بیشتر بخوانید
192-44
کاوه ميرعباسي از جمله‌ي آخرين سخنان مسيح در انجيل يوحنا مطلبي‌ است که به پطرس مي‌گويد و شهادت اين حواري را پيش‌بيني مي‌کند: «آمين آمين به تو مي‌گويم وقتي که جوان بودي کمر خود را مي‌بستي و هر جا مي‌خواستي مي‌رفتي وليکن زماني که پير شوي دست‌هاي خود را دراز خواهي کرد و ديگران تو را بسته به جايي که نمي‌خواهي تو را مي‌برند» ( انجيل يوحنا، باب بيست و يکم -18). قديس آگوستين، در تفسيرش، توضيح مي‌دهد که اين آيه نشانگر گذر پطرس است از اعتماد به نفس شباببیشتر بخوانید
logo-2
تقرير اين نوشته و آماده‌سازي شماره 49 سينما و ادبيات, همزمان شد با نمايشگاه مطبوعات و بحث‌هاي رودرروي نويسندگان و دست‌اندركاران مجله با برخي از شما عزيزان و درخواست‌هاي متعدد براي اختصاص نيم‌ويژه‌ به سينماگران محبوبتان. در اين شماره به سراغ «هو شيائو- شي‌‌ين» فيلمساز نابغه تايواني رفته‌ايم؛ روستازاده مهاجري كه بيش از 80 درصد آثارش در دهه 1980 جوايز جشنواره‌هاي معتبر را درو كرده‌اند.بیشتر بخوانید
logo-2
همچون اغلب نشريات فرهنگي و هنري در پس سطور و صفحات سينما و ادبيات پيامي است كه اميدواريم با اشتراك گذاشتن آن با خوانندگان, گامي به سوي شناخت زندگي و انسان برداشته شود. روزها و شب‌هايي كه ياران شما در سينما و ادبيات با مايك ‌لي يا عباس مخبر گفت‌وگو مي‌كنند, با حرفه‌‌اي‌هاي سينماي ايران ميزگردي با موضوع مخاطب برگزار مي‌كنند يا با جعفر والي در مورد غلامحسين ساعدي گپ و گفت دارند, هدف‌شان كشف سويه‌هاي ناشناخته حيات و هدايت شما عزيزان به سوي سوال اصلي است؛ سوالي كه دربیشتر بخوانید