News-1397-09-01

هم سینما ، هم ادبیات

حدود ۶۰ سال پیش در شهر کوچک هالکوم در ایالت کانزاس، مزرعه دار خوش نامی به همراه خانواده اش قتل عام و هر چهار نفر کشته شدند. این سوژه یک رمان جدید برای ترومن کاپوتی به نام «در کمال خونسردی» شد. کاپوتی نویسنده ای بود که در سینما به عنوان بازیگر، فیلمنامه نویس وکارگردان تجربیاتی داشت و برای نوشتن رمان خود به هالکوم رفت وزمانی در حدود شش سال از نزدیک و دور تحقیق میکرد و جلسات متعددی با مردم و حتی قاتلان داشت. به این ترتیب رمان در کمال خونسردی در سال ۱۹۶۶ منتشر شد و ظرف مدت کوتاهی مورد توجه ریچارد بروکس کارگردان قرار گرفت. بروکس هم فیلمسازی با پیشینه ادبی بود. رمان در گروه رمان های ژورنالیستی نو (رمان هایی که بر پایه مدارک و اسناد یک واقعه نوشته می‌شوند) و فیلم در ژانر شبه‌مستند (داکیودراما) ارزیابی شده ‌‌اند. بروکس برای حفظ وجه اسنادی اثر آن را با هنرپیشه‌های گمنام و به شکل سیاه و سفید ساخته و از بازی با نور (و تاریکی)برای نمایش میزان گناهکاری شخصیت های مختلف (حتی قربانی ها) بهره برده است.بنت میلر سال‌ها بعد و درسال ۲۰۰۵ مستندی در مورد ترومن کاپوتی و تلاشش برای نوشتن رمان «در کمال خونسردی» ساخت. در بخش فیوژن شماره ۷۰ مجله سینماوادبیات این مستند به همراه رمان و فیلم در کمال خونسردی زیر ذره‌بین همکارانمان حمید باقری و حامد عزیزیان قرارگرفته‌اند.
خواندن این بخش از این شماره سینما و ادبیات را به همه نویسندگان، فیلمسازان و نظریه‌پردازان و خصوصا نو‌آمدگان این شاخه‌ها توصیه می‌کنیم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *