barry

نقد بر بری لیندون

حمید رضا فلکی:

‌نمایش ظهور و افول [فرم] پرسوناژی‌ست که به دام آبسوردیته افتاده است [محتوا]‌. اگرچه پیرنگ فیلم بالنسبه متعارف است اما ساختار سینمایی آن اینگونه نیست [نقل از جهان فلسفی کوبریک]‌. نیمه اول فیلم به ظهور بری و نیمه دوم فیلم به افول وی می‌پردازد‌. در افسانه سیزیفوس آمده که وی محکوم به حمل سنگی بزرگ شده که می‌بایست قبل از رسیدن به قله بر‌گردد و آن را دوباره به قله برساند و این عمل را تا ابد ادامه دهد [مفهوم آبسوردیته عرفی]‌. بری دائم  پس از رسیدن به اوج و عظمت به نقطه اول برمی‌گردد و این مسیر را دوباره طی می‌کند بدون آنکه از این آبسوردیته باخبر باشد [همان آبسوردیته عرفی]‌. کلوز‌آپ بری نقش مشارکت‌کننده ما با بری و آبسوردیته عرفی را نمایش می‌دهد و لانگ‌شات وی به نقش نظارت‌گری ما و آبسوردیته فلسفی اشاره می‌کند [زوم معکوس]‌. نمایش این سناریو در قرن ١٨ به مفهوم درک انتزاعی ما از این موضوع است که به چه میزان در گذشته آداب و رسوم و محدودیت‌ها در ایجاد آبسوردیته نقش داشته است [زیبایی‌شناسی نگارگرانه]‌. راوی در داستان گاهی خبر از رویداد قریب‌الاتفاقی می‌دهد، گاهی یک موضوع را تفسیر می‌کند و به طور کلی نقش خطیری در درک مفهوم آبسوردیته دارد [راوی].

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *