۶۹-۴۶

نشانیِ فمینیسم از جاده‌های فرعی / نگاهی به فیلم «تلما و لوئیز»

محمدحسین میربابا :

 

مقدمه :

بزهکاری به معنای انحراف انسان از راه مستقیم و اصلی است. بزهکار یا مجرم کسی است که راهش را از جاده‌ی اصلی کج می‌کند و به سمت جاده‌های فرعی و خاکی می‌رود. ریدلی اسکات با «تلما و لوئیز» تاحد زیادی از مسیر مستقیم و اصلیِ یک فیلمساز هالیوودی خارج شده و پای در جاده‌های فرعی و سنت‌شکن سینما گذاشته است. همان‌گونه که قهرمانان فیلم او برای فرار از دست پلیس و رهایی از بند اجتماع مسیر اتومبیلشان را از اتوبان‌های اصلی کج کرده و به سمت جاده‌های فرعی و خاکی رفته‌اند. البته اسکات همچنان بر یک سنت هالیوودی روایت خود را استوار کرده است. درامی مهیج و سرگرم‌کننده که بالغ بر دو ساعت‌و‌نیم تماشاگر را بر صندلی‌های سینما می‌نشاند. اما آنچه در این نوشتار حائز اهمیت است تاکید بر جنبه‌های غیرمتعارف این فیلم نسبت به الگوهای رایج هالیوود است. تاحدی‌که «تلما و لوئیز» را در دسته‌ی فیلم‌های فمینیستی و هنجارشکن قرار داده‌اند. از این نظر اسکات رویه‌ای بزهکارانه نسبت به صنعت سینمای امریکا در پیش گرفته است. صنعتی که خود اسکات از طلایه‌داران چهار دهه‌ی اخیر آن به شمار می‌رود.

نظر‌ دهی مسدود شده است.