۷۸-۹۵

عصر فرانشیز: هالیوودِ بلاک‌باستر در دهه ۲۰۱۰ و فراسویش

تارا لوماکس :

ترجمه: زینب کاظم‌خواه

ژوئیه ۲۰۱۹ «انتقام‌جویان: پایان بازی» (آنتونی روسو، ۲۰۱۹) -‌اثری محبوب در فرانشیز دنیای سینمایی مارول (ام‌سی‌یو) روی پرده رفت- که آواتار (جیمز کامرون، ۲۰۰۹) را که پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما نام گرفته بود، پشت سر گذاشت.۱ این فیلم با فروش در گیشه معیاری را ثبت کرد که به ساخت فرانشیز به عنوان سبک متمایز فیلمسازی بسیار موفقِ هالیوود در اوایل قرن ۲۱ رسمیت بخشید. ساخت فرانشیز را به عنوان شیوه‌ای از تولید می‌توان صنعتی‌‌کردن افراطی حرفه نویسندگی، روایت، و دورنمایی دانست که تهیه‌کنندگان با توسل به روندهای قانونی مالکیت فکری (ip) و مجوز، مدیریت و اداره‌اش می‌کنند. این موضوع شامل مدل تعامل میان پایه‌های قانونی و اقتصادی و پیشرفت‌ها در بیان خلاقانه و نوآورانه می‌شود: چنین دینامیسمی،‌ دوسویه است؛ زیرا ارتباطات مالکیت فکری و مجوز از خلاقیت حمایت کرده و آن را مصون می‌دارد، و در عوض کامیابی اقتصادی و دیرپایی تولید فرانشیز با استراتژی‌های توسعه خلاق، توانمند و ثروتمند می‌شود (دربرگیرنده قالب فیلم‌های دنباله‌دار، داستان‌سرایی چندرسانه‌ای، اقتباس، و طراحی دنیای داستانی)….

نظر‌ دهی مسدود شده است.