۶۰-gray-78
طناز تقی‌زاده اسکورسیزی خوشبختی محض را در رگه‌هایی از عشق و هنر می‌بیند و فقط زنده است تا هر از گاهی آن را حس کند. در گفت‌وگوی صمیمی زیر اسکورسیزی از عادت‌ها و علایقش می‌گوید. *خوشبختی محض از دید شما چیست؟ فکر می‌کنم با تلاش می‌توانید به دستش بیاورید، البته برای رسیدن به آن باید واقع‌بین باشید. برای من، این روزها، خوشبختی محض رگه‌هایی از عشق و هنر است که هراز چندگاهی حسش می‌کنم، بعضی وقت‌ها هم در اینکه فقط زنده هستم به دستش می‌آورم. *چه زمانی و کجا ازبیشتر بخوانید
۵۵_۱۱۳
جیم لین پژوهشگر ارشد و مدرس دانشگاه امرسون لس‌آنجلس است که کتاب «مستند خودزندگینامه در امریکا» از اوست. او فیلمساز، پژوهشگر و مدرس رشته‌های مطالعات رسانه‌ای و تولید است. آخرین فیلم او، «نگاه به گذشته»، بازتابی از مرگ مادر و زندگی خانواده چندنژادی خود اوست که به واسطه ورود فرزندخوانده‌‌ به زندگی‌اش حاصل شده است. *** *چه چیزی باعث شد که برای نوشتن یک کتاب درباره فیلم مستند خودزندگینامه تشویق شوید؟ من تحصیلاتم را در رشته ادبیات کهن در دانشگاه هاروارد شروع کردم به این امید که سوادم را دربارهبیشتر بخوانید
84-46
طناز تقي‌زاده وودي آلن كارگردان سينما، نويسنده، فيلمنامه‌نويس و بازيگر امريكايي كه نام اصلي‌اش الن استوارت كانينگز‌برگ است 79ساله شد. در آثار اوليه طنزآميز و بسياري از فيلم‌هاي سينمايي‌اش خود را انساني مدرن و نمونه‌وار نشان مي‌دهد كه مدام در وضعيتي مشوش و افسون‌شده از زن‌ها، آگاه از يقيني بودن مرگ،‌ بيزار از خود و گناهكار از افكار به ارث مانده در او به سر مي‌برد. آلن در برانكس نيويورك به دنيا آمده است. نخستين آثار سينمايي‌اش بي‌پرده و خنده‌دار بوده است. اما فيلم «آني‌هال» (1977) فيلمي است زندگينامه‌اي كهبیشتر بخوانید
66-45
سعيده طاهري, بابک کريمي پس از اتمام «سه‌گانه‌ي انسان‌هاي تنها», «آزادي» (La libertad) (۲۰۰۱)، «مرده» (Los muertos) (۲۰۰۴) و «ليورپول» (Liverpool)  (۲۰۰۸)، سخن از اين بود که ليسندرو الونسو مي‌بايد کاري متفاوت انجام دهد. «خائوخا» پاسخي به اين انتظارات بود: فيلمي با بازي ستاره‌اي بين‌المللي (ويگو مورتنسن) و تصويرگر شخصيت‌هايي که حرف‌هاشان را در قالب جملاتي کامل ادا مي‌‌کنند و از اين رهگذر، فيلمنامه‌اي را به رخ مي‌کشند که الونسو با همکاري شاعر و رمان‌نويس پرآوازه‌ي آرژانتيني، فابين کاساس, به رشته‌ي تحرير درآورده است. با اين‌همه، مي‌توان اين تغيير مسيربیشتر بخوانید
68-45
فريد اسماعيل‌پور «بهشت» بازگشت رويايي و شورانگيز آلن کاواليه‌ي تجربه‌گرا و کهنه‌کار پس از سه سال بر پرده‌ي سينما بود. دلبري که جان و قلم سينه‌فيل‌ها و منتقدان فرانسوي را تسخير کرد و مي‌تواند يکي از بهترين فيلم‌هاي کارنامه‌ي کاواليه و سينماي فرانسه باشد. فيلمي شخصي که با ظرافت و نکته‌بيني خاص و هميشگي فيلمسازي هشتادوسه ساله روايت مي‌شود. فيلمسازي که پيچ‌وخم و تنوع تجربه‌هاي (گاه به ظاهر متضاد) مسير سينمايي‌اش در ميان سينماگران فرانسوي کم‌مانند است؛ تحصيل در ايدک (فِميسِ فعلي)، دستياري لويي مال کبير، کارگرداني فيلم‌هاي تجاري وبیشتر بخوانید
70-45
علي کرباسي فيليپ لوئيس فريدمان، قهرمان تلخ‌کام و مغرورِ سومين فيلم بلند الکس راس پري، نويسنده‌ي بااستعدادي است. قابليت نويسندگي او جاي بحث ندارد، چون به رغم توجه دقيق‌ فيلم به سبک و ساختار ادبي، «گوش بده فيليپ» فيلمي درباره‌ي خلق اثر هنري نيست. فيلم تنها با نبرد سهمگين اثرپذيري، شکاف‌ها و تندآب‌هاي الهام، فرآيند شکل‌دهي جمله‌‌ها به قطعاتي آهنگين، سر و سامان‌دادن دقيق به شخصيت‌ها، روايت، ريتم، صحنه و بن‌مايه طرف نيست، بلکه به زياده خواستن آنها يا با استفاده‌ي خيلي زياد و خيلي خوب از اين استعداد همبیشتر بخوانید
72-45
مهدي جمشيدي شبي که جايزه‌ي بزرگ هيات داوران به فيلمِ دومِ آليس روهرواکر اعطا شد، همه‌ي آنهايي که اين خبر را شنيدند شگفت‌زده شدند؛ جايي که جين کمپيون رئيس هيأت داوران همه‌چيز را در کمال صحت و سلامت اجرا کرد و جوايز را به‌طور متناسب تقسيم کرد («ليبراسيون» اين اقدام را جايزه‌اي با چاشني انتخابِ شخصي توصيف کرد). برخي گمانه‌زني‌ها حاکي از اين است که [جايزه‌ي روهرواکر] ملغمه‌اي سياسي است که گسترش طبيعي شکايت‌هاي اوليه‌ي کمپيون را به همراه داشت؛ بر آنچه مرسوم‌ کردن مسائل جنسي در صنعت [سينما] وبیشتر بخوانید
74-45
علي کرباسي همان نويسنده‌ي نوستالژيکِ فيلم‌هاي پيشينِ وِس اندرسن، در «هتل بزرگ بوداپست»، با ظاهري آشکارتر حاضر است. برخلاف «زندگي آبي‌ با استيو زيسو» (۲۰۰۱) و «خانواده‌ي باشکوه تننبام» (۲۰۰۴) که فقط ظاهري شبيه کتاب داشتند و فصل به فصل جلو مي‌رفتند، اين‌بار نويسنده به شکلي مشخص حضور دارد. داستان با بناي يادبود او آغاز مي‌شود، به عقب برمي‌گردد و خود را در قالب واقعي نشان مي‌دهد و حتي به عقب‌تر از آن برمي‌گردد و‌ خودِ او براي‌مان داستاني را که برايش اتفاق افتاده, شرح مي‌دهد. فيلم به‌عنوان اقتباسي ازبیشتر بخوانید