53-45
محمدرضا شيخي رُنه وُتيه فقط 21 سال داشت که در سال 1949 به سفارش «اتحاديه‌ي آموزش» عازم آفريقا شد تا فيلمي آموزشي براي دانش‌آموزان درباره‌ي «شيوه‌ي زندگي روستاييان آفريقاي غربي فرانسه»1 بسازد، اما پس از سال‌ها مبارزه، و با تن دادن به زخم‌ها و دستگيري‌ها و مميزي‌هاي فراوان، با هجويه‌‌ي «آفريقا 50» از اين سفر بازگشت؛ هجويه‌اي که همان‌قدر خشونت‌آميز است که بدرفتاري‌‌هاي فرانسه‌ي استعمارگر. از آن زمان به بعد، هيچ‌گاه از پيکارِ تصويري با تمام اَشکال استعمار و استثمار و در نتيجه مميزي و سانسور دست نمي‌کشد. در سالبیشتر بخوانید
60-45
مهديس محمدي در طول مدت کوتاهي که با بخش آموزشي تلويزيون همکاري داشتم، توانسته بودم بفهمم که مشکلات مهاجرت در صدر موضوعاتي قرار داشتند که بيان تصويري‌شان تابو محسوب مي‌شد. جنگ الجزاير، شيوه‌ي نمايش اين جنگ توسط رسانه‌ها («اعضاي فَلاقه‌2که سر مي‌بُرند»، عربي که از پشت به نمايندگان مهربان نظم و قانون حمله‌ مي‌کند) در بين عوام سوءظني را به‌وجود آورده يا تقويت کرده بود که مه 68 نتوانسته بود آن‌ را محو کند؛ اما به رغم همه‌ي اينها، دقيقاً به خاطر تغيير ذهنيت مردم در نتيجه‌ي «شورش مه»، بهبیشتر بخوانید
62-45
محمدرضا شيخي سال 1913 بود که نخستين شرکتِ تعاوني سينمايي شناسايي‌شده تا به امروز، با عنوان «سينماي خلق» (آنارشيست‌ها، سنديکاليست‌ها، سوسياليست‌ها) بنيان نهاده شد. يکي از بنيانگذاران آن، ميگوئل آلماريدا (1917-1885)، با نام واقعي اوژن بُنَوانتور ويگو، پدرِ ژان ويگو، هم‌زمان روزنامه‌اي نيز درمي‌آورد به نام «کلاه سرخ؛ روزنامه‌ي جمهوريخواه عصر» که پس از مرگ وي و تا سال 1922 همچنان به حيات خود ادامه مي‌دهد. در شماره‌ي چهارمِ آن، ‌مطلبي کوتاه (که ايزابل مارينون‌ِ مورخ آن‌را پيدا کرده) منتشر شده که يکي از نخستين پلت‌فُرم‌هاي سينماي متعهد را شکلبیشتر بخوانید
karbasi43
علي کرباسي اغلب شنيده‌ايم که آثار موريس پيالا با رئاليسم‌شان تعريف مي‌شوند، اين‌که او استاد واقعيت لخت و عريان بود. ولي واقعيت به چه معنايي؟ رئاليسم پيالا به‌وضوح چيزي شبيه مارتين اسکورسيزي يا جان کاساوتيس و حتي روبرتو روسليني و ژان رنوار نيست، اگرچه چيز مشترکي با تمام اين فيلمسازها دارد: چيزي‌که شامل حفظ کردن شدت نما و بازي قدرت موضعي ميان اعضاي گروه فني و بازيگران در محصول نهايي است. براي سرژ دَنه، رئاليسم پيالا شامل موج خاصي بود که فيلمساز مي‌توانست آن را در فيلم به جريان بيندازد،بیشتر بخوانید
karimi43
بابك كريمي «فيلم‌ها و احساس‌ها» قصد دارد بستري براي طرح و مباحثه حول آنچه در تاريخ سينما و مطالعات و نقد سينمايي درخور توجه است و به هر سبب در متون سينمايي فارسي مهجور يا قدرناديده مانده، باشد. جرياني سينمايي، سينماي يک فيلمساز، يک تک‌فيلم، منتقد يا نظريه‌پردازي سينمايي، بررسي مسير و رويکرد يک نشريه‌ي سينمايي و مسائلي همچون بازيگري، فيلمبرداري، فيلمنامه‌نويسي، صدابرداري و در کل، هر آنچه به هنر هفتم مرتبط باشد، مي‌تواند در اين بخش گنجانده شود.بیشتر بخوانید
jamshidi43-1
مهدي جمشيدي موريس پيالا: «فارغ از تواضع، «کودکي عريان» تحت ‌تاثير لومير بود. وقتِ فيلمبرداري به «بچه يک اسنک دارد…» فکر مي‌کردم.» درست در اولين نما رژه‌‌ي اتحاديه‌ي اصناف در خيابان‌هاي شهري معدني ديده مي‌شود. اين نما مدت زمان خود را داراست. در اين صحنه هيچ ولعي براي رسيدن به يک درام وجود ندارد. اما چند آزمايش دقيق کربن در حال وقوع است (لباس‌ها، شيوه‌اي که آنها [مرد و زن و نماينده‌‌ي موسسه] با يکديگر مشورت مي‌کنند، و اين ه-ج-ي-ها در سال 1969 چه مقدار است). نما به سکانس تبديلبیشتر بخوانید
jamshidi43-2
: مهدي جمشيدي دومين فيلم موريس پيالا، «به پاي هم پير نمي‌شويم»، بعد از اکران به موفقيت تجاري کم‌نظيري دست يافت. فيلم فراتر از پسندِ مخاطب، داستان‌ِ بي‌پاياني از فروپاشي و شکل‌گيري دوباره‌ي رابطه‌ي بسيار ناپايدارِ زوجي را روايت مي‌کند که اميدي به [تداومِ] آن نيست. نوعي داستان عاشقانه که در شرايطي وارونه بيان مي‌شود؛ با نمايش طولاني از پايان رابطه‌ي عاشقانه‌اي پنج‌ساله، با مشاجره‌هاي خودخواهانه، تغييرات ناگهاني رفتاري، لحظاتِ خشم سرشار از عدم وجود منطق و نمايش‌هاي تحقير آزاردهنده که با هوشمندي و خشونتي بي‌حد به تصوير کشيده شدهبیشتر بخوانید
esmaeel
فريد اسماعيل‌پور «براي عشق‌ها‌يمان» (1983) تا امروز جامع‌ترين و کامل‌ترين فيلم موريس پيالاست.2 جامعيتي که پيش از هر چيز محصول گردآوري شخصيت‌ها، تم‌ها و سوژه‌هايي است که در فيلم‌هاي سابق وي به شکل پراکنده وجود داشته‌اند. يکي ديگر از دلايل اين جامعيت گستردگي و تنوع بازه‌هاي صوتي گوناگون در باند صداي فيلم و به ويژه موسيقي، نسبت به آثار پيشين اوست. ويژگي صوتي-موسيقايي فيلم‌هاي پيالا به‌کارگيري صداهاي بمي است که معمولاً کدورت و رنج صحنه‌ها را همراهي و تشديد مي‌کنند اما اين ‌بار تلفيقي از آکوردهاي يک تناليته‌ي واضح‌تر، سبک‌تر،بیشتر بخوانید