ترجمه: ایمان رهبر-بصیر علاقه‌بند: ژاپن (۲۰۰۲)۱ و نبرد در بهشتِ (۲۰۰۵)۲ کارلوس ریگاداس تفاوت‌های چشمگیری با آثار کارگردانان امروز سینمای مکزیک دارند، فیلم‌هایی مثل هزارتوی پنِ (۲۰۰۶)۳ گیرمو دل‌تورو و بابلِ (۲۰۰۶)۴ الخاندرو گونزالس ایناریتو که به چند نامزدی اسکار رسیدند.۵ با مروری بر سنت سینمای مکزیک متوجه تفاوت‌های ایدئولوژیکی خواهیم شد که نشان می‌دهند رویکرد شمایل‌شکنانه‌ی ریگاداس بیش‌تر با سینمای نوین امریکای لاتین هماهنگی دارد. تفسیر ژیل دُلوز از شرایطی که به همین نحو منجر به براندازی نئورئالیستی الگوی هالیوودی شد ما را قادر می‌سازد همزمان با تاکید بربیشتر بخوانید
ترجمه‌: بشیر سیاح: نمای آغازین نور خاموش به گونه‌ای شروع می‌شود که انگار در کیهان گم شده‌ایم و به شکلی پایان می‌یابد که انگار در حال قدم‌زدن روی زمین خدا هستیم. جهان به تدریج با وجود خورشیدِ در حال طلوع تغییر می‌کند، سرشار از زندگی می‌شود و همه‌چیز صورت مادی به خود می‌گیرد، اما سپس با هاله‌ای نازک و متعاقب آن با  چشم‌اندازی گسترده همراه می‌شود که مملو از طرح و رنگ است. در طول فیلم، احتمال وقوع معجزه در عادی‌ترین لحظات زندگی نیز وجود دارد….بیشتر بخوانید
ترجمه‌: محمدرضا شیخی:  *پس از ساخت فیلم‌هایی نظیر شکل آبِ گیرمو دل تورو و رومای آلفونسو کوارون انگار این روزها سینمای مکزیک به جنب‌وجوش افتاده است. آیا این ‌را حاکی از ذوقی گذرا می‌بینی یا نشانه‌ای از احیای سینمای ملی؟ به نظرم چیزهایی ساخته شده‌اند، اما نه الزاماً در جاهایی که زیر نور قرار گرفته‌اند. مسلماً مولف‌هایی که از آنها نام بردی حضور دارند، اما در کنارشان کارهای متنوع دیگری هم صورت می‌گیرند که باعث می‌شوند بگویم امری مثبت در حال شکل‌گیری است. کیفیت اصلی کار در اینجاست. الان ذهنمبیشتر بخوانید
سعیده طاهری-‌بابک کریمی: «فیلم‌ها و احساس‌ها» قصد دارد بستری باشد برای طرح و مباحثه حول آنچه در تاریخ سینما و مطالعات و نقد سینمایی درخور توجه است و به هر سبب در متون سینمایی فارسی مهجور یا قدرنادیده‌مانده. جریانی سینمایی، سینمای یک فیلمساز، یک تک‌فیلم، منتقد یا نظریه‌پردازی سینمایی، بررسی مسیر و رویکرد یک نشریه‌ی سینمایی و مسائلی همچون بازیگری، فیلمبرداری، فیلمنامه‌نویسی، صدابرداری و در کل، هر آنچه به هنر هفتم مرتبط باشد، می‌تواند در این بخش گنجانده شود. کارلوس ریگاداس، قسمت اول: کارلوس ریگاداس از شناخته‌شده‌ترین فیلمسازان امریکای لاتینبیشتر بخوانید
ترجمه‌: علی کرباسی:   باید قبول کرد که فیلم‌های هنری را نمی‌شود جایی جز جشنواره‌ی کن هو کرد. در بقیه‌ی دنیا هنردوستانِ تعلیم‌دیده چالش‌هایی را که فیلمساز برای بیننده طراحی کرده‌ درک می‌کنند… یا بینندگان فیلم را نادیده رها می‌کنند. مطمئناً در جشنواره‌ی کن هم کسانی هستند که فیلم را از نیمه رها کنند، ولی عده‌ی بیشتری وظیفه خود می‌دانند که فیلم را با سماجت تحمل کنند، بنشینند و رنج بکشند تا در نهایت بتوانند فریاد اعتراض خود را بلند کنند… انگار سالن دبوسی صحن نبرد گلادیاتورها باشد که تشویقبیشتر بخوانید
ترجمه‌: محمدرضا شیخی: *درباره‌ی مسیری که قبل از ساخت اولین فیلم بلندتان، ژاپن، پیمودید توضیح می‌دهید؟ من هم آدمی هستم مثل همه‌ی آدم‌ها. رشته‌ی دانشگاهی‌ام حقوق بود و برای پایان‌نامه‌ام روی فعالیت‌های دیوان کیفری بین‌المللی کار کردم و بعد هم در انگلیس به صورت تخصصی به پژوهش درباره‌ی مناقشات مسلحانه پرداختم. در بخش روابط دیپلماتیک مکزیک هم روی فعالیت‌های مقدماتی دیوان جنایی بین‌المللی کار کردم، منتها همیشه دغدغه‌ی فیلمسازی داشتم. قبلاً مدتی برای کمیسیون اروپا در بلژیک کار کرده بودم و برای آموزش فیلمسازی دوباره برگشتم به این کشور وبیشتر بخوانید
ترجمه‌: سعیده طاهری- بابک کریمی: دو خصیصه‌ای که نور خاموش (۲۰۰۷) را نسبت به ژاپن (۲۰۰۲) و نبرد در بهشت (۲۰۰۵) در جایگاه برتری قرار می‌دهند، تصاویر پرنقش‌ونگار و اسرارآمیز معصیت‌های جنسی یا تخطی‌های سیاسی و گاه آمیزه‌ای از هر دو آنها هستند. پروتاگونیست میانه‌سال و بی‌نام ژاپن از مکزیکو‌سیتی رهسپار روستای کوهستانیِ دورافتاده‌ای می‌شود و در آنجا پس از خودکشی ناکامش با پیرزنی به‌نام آسن به‌طرز غریبی مهرورزی می‌کند. مارکوس، پروتاگونیست سرخ‌پوستِ فربه‌ و از طبقه‌ی کارگرِ نبرد در بهشت، در دو صحنه‌ی اثیریِ پایان فیلم از آنا، بدکاره‌یبیشتر بخوانید
ترجمه: بصیر علاقه‌بند:   نور پس از ظلمت (۲۰۱۲)،۲ تازه‌ترین فیلم۳ کارلوس ریگاداس،۴ کارگردان مکزیکی، با انتقادات شدیدی در جشنواره‌ی کن ۲۰۱۳ مواجه شد، تا جایی‌که به گفته‌ی یکی از منتقدان کار به «دادوفریاد و هوکردن در نمایش مخصوص خبرنگاران» رسید.۵ دنیس لیم،۶ منتقد نیویورک‌تایمز، این انتقادات را به «گرایش آقای ریگاداس به ابهت و وحشت امر والا و تندخویی او» ربط می‌دهد. اما به قول خود لیم، «بزرگ‌ترین مزیت فیلم لاقیدی‌های روایی و زیبایی‌شناختی آن است. فیلمبرداری با لنزهایی که تصاویر را از ریخت می‌اندازند و کم‌توجهی به زمانبیشتر بخوانید