41-malek2
مهدي ملك :  مايمسيس (تقليد)، قصديت بدون امر قصدي و‌هاله (aura)، سه مفهوم کليدي در تثليت مقدس هنر پيشامدرن محسوب مي‌شوند. ويژگي نخست، مايمسيس، که در بوطيقاي ارسطو مطرح مي‌شود، بر خلاف تصور رايج نه معناي نسخه‌برداري صرف از واقعيت که به معناي نوعي شاکله‌سازي است که در دل آن اجزا و عناصر متفاوت و متضاد با هم ترکيب شده و يک کليت ارگانيک را مي‌سازند. در اين کليت ارگانيک اجزا و مولفه‌هاي ناهمگون اثر هنري به واسطه جاذبه و مغناطيس مفهوم مرکزي تغيير شکل داده و در نهايت تفاوت‌هايبیشتر بخوانید
41-roshani2
ميلاد روشني‌پايان :  «واقعيت هنر نيست، اما هنر واقع‌گرا آن است که يک زيبايي کامل را از واقعيت خلق کند.»1 بازن اين گزاره را در قلب مقاله‌اي که يکسر به تحسين از وايلر اختصاص داده است، جاسازي مي‌کند. اين يک حکم قطعي براي بازن و صورتي آرماني‌شده از حساسيت‌هاي زيبايي‌شناسي او در قبال سينماست که در سرتاسر نوشته‌هاي پاره‌پاره و گزين‌گويانه‌ي ديگرش نيز به آن وفادار ماند. واقع‌گرايي براي بازن، شوري بي‌پايان براي ثبت برآشوبندگي زندگي در وضعيتي خنثي است. وضعيتي که در مقابل اختلال‌هاي آسيب‌زايي که موجب قطع تداومبیشتر بخوانید