۶۳--۷
همایون خسروی‌دهکردی تاثیر مضامین فیلم‌های موج نو هالیوود بر ترنس مالیک روشن است. آثار مالیک نه تنها در دهه ۱۹۷۰ که حتی در سال‌های هزاره سوم و دوره دوم فیلمسازی‌اش همواره نشان از سینمای دهه ۷۰ امریکا (۱۹۶۵ تا ۱۹۸۵) دارد. جنگ ویتنام، دیدگاه‌های کندی‌ها و ترور آنها، ترور مارتین لوتر‌کینگ، شورش دانشجویان و سیاهان و تیراندازی به سوی آنها، شورش‌های فمینیست‌ها و طغیان‌های جوانان (هیپی‌ها و…) و به طور خلاصه از بین‌رفتن اقتدار ایدئولوژیک حاکم بر ساختار سیاسی-اجتماعی امریکا، در زمینه سینما که از نظر اقتصادی در حال احتضاربیشتر بخوانید
۶۳--۱۲
امیرحسین سیادت آوارگی؛ شاید این مناسب‌ترین واژه برای توصیفِ وضعیت آدم‌های مالیک باشد. آثارِ اولیه‌ی او که پیوندِ محکم‌تری با جهانِ عین داشتند غالباً این آوارگی را در شکلِ بیرونی منعکس می‌کردند: بانی و کلایدِ «زمین‌های بایر» از خانه جا‌کن شدند تا -شاید- در جاده‌هایی خشک و بی‌مقصد، ماوایی نو بیابند؛ پیوسته می‌رفتند اما نمی‌یافتند. «روزهای بهشت» با یک جنایت آغاز می‌شد که بسانِ «گناهِ نخستین» به تبعیدی ابدی می‌انجامید و عاشق و معشوق را به سرگشته‌هایی بدل می‌کرد بُریده از ریشه و در جست‌وجوی مُدام برای بازیابیِ قرارِ از‌دست‌رفته.بیشتر بخوانید
۶۳--۱۴
رامین اعلایی ۱ در میانه‌ی فیلم خط باریک قرمز، آنجا که دوربین مالیک پیشروی سرباز بل (بن چاپلین) به سمت قله‌ی کوه جزیره‌ی گوادال‌کانال را نشان می‌دهد، به یکباره پرده کات می‌خورد به یک سلسله از تصاویری که بل را در حین معاشقه با همسرش نشان می‌دهد. تصاویری مجرد و انتزاعی که به واسطه‌ی تکنیک مونتاژ در همدیگر جوش خورده‌اند. در اینجا واضح است که فیلمساز رها از تمامی‌ سازش‌های اخلاقی و احساسی، در پی آن است که با دستاویز قرار‌دادن خط روایی درام خود، به سوی نابودیِ تمام وبیشتر بخوانید
۶۳--۱۶
رضا مولایی حضور ناگهانی و غافلگیرکننده ترنس مالیک فیلمساز محجوب سینمای امریکا در فستیوال فیلم آستین تگزاس -موسوم به SXSW (South by Southwest)‌- به همراه همکار همواره تحسین‌گرش ریچارد لینکلیتر و بازیگر آخرین فیلمش مایکل فاسبندر در صحنه اجرای موسیقی در یکی از سالن‌های فستیوال، منجر به جلسه پرسش و پاسخ صمیمانه‌ای شد که در حدود ۳۱ دقیقه پایانی آن منتشر شد. آن را با شما همراهان به اشتراک می‌گذاریم. مایکل فاسبندر: … واقعاً خواندن و مرور فیلمنامه وقت زیادی از من می‌گرفت و همان طور که می‌دانید، مکرر خواندنبیشتر بخوانید
۶۳--۲۰-
امین حامی‌خواه مواجهه با سینمای ترنس مالیک تنش‌های نظری بسیاری را برمی‌انگیزد. «شهود»، «تداعی خاطرات»، «تاملات پراکنده بصری»، «استعلاگرایی» و «روایات پراکنده مکان-زمان‌گریز» تم‌ها و ایده‌هایی‌اند که هر مخاطب جدی در چشم و دل‌سپردن به تصاویر فیلم‌های او آن‌ها را درمی‌یابد. به طور قطع سینمای مالیک در فرمی بالغ و دقیق چنین مضامینی را پرورانده و روی پرده سینما به ظهور رسانده است. اما مشکل اساسی دقیقاً تبیین نظری و امتداد‌بخشیدن فلسفی چنین مضامینی است. عرصه نظری سینمای مالیک مولفه‌های متنوعی دارد که یک سر آن به فلسفه‌ها و اشعاربیشتر بخوانید
۶۳--۲۲-
مهدی ملک ماهیت عشق چیست- جوهر آن چیست؟ آیا عشقی که بدن‌های عاشقان را به حرکت درمی‌آورد، که چنین یأس غیرقابل‌ توضیحی را در غیاب شکل دیگری برمی‌انگیزد، همان عشقی است که آدمی را به خدا و خدا را به مخلوقات پیوند می‌دهد؟ (جاش، تیمرمن) «به سوی شگفتی» ِمالیک تلاشی است برای تحقق آرمان زیبایی‌شناسانه‌ی «آدورنو» که در آن فرم چیزی جز رسوبات محتوا نباشد. برکشیدنِ الاهیات مسیحی از دل ملودرامی رمانتیک بدون فیلمنامه‌ای فروبسته به میانجیِ تکنیک‌های سینما-ورایته. اگر چنین چیزی ممکن باشد پس به راحتی می‌توان گزاره «سینمابیشتر بخوانید
۶۳--۲۶-
برنا حدیقی میان معماری و سینما پیوند تاریخی و اجتماعی موثقی وجود دارد به‌گونه‌ای که میان جهشی که اساساً در مفهوم معماری و فضای مدرن در اواخر قرن نوزدهم به وجود آمد و شکل‌گیری سینما که سبب تحول و تغییر ادراک آدمی از مفهوم فضا شد، تقارن معناداری وجود دارد. محور اصلی این بحث، در زمینه‌ی نخست به زمینه‌های درون‌ماندگار مشترک این دو فرم هنری معطوف است یا همان‌طور که والتر بنیامین در مقاله «هنر در عصر بازتولید مکانیکی» به شکلی گذرا و فشرده به آن اشاره کرده است پیوندیبیشتر بخوانید
۶۳--۲۸-
هوتن زنگنه‌پور اشاره: درخت زندگی‌۱ را وقتی تماشا کردم که تازه ریلیز شده بود، بعد از تماشای فیلم -و البته زیر هیاهو و جنجال‌های عام و خاص درباره اثری نوین از سینماگر ینگه دنیا، فارغ از ذهنیت تحمیلی- به سیاقی که گاه در پیش می‌گیرم با دوستی تماس گرفتم -می‌دانم که مایل نیست نامی از ایشان ببرم- تا نظرش را درباره فیلم جویا شوم. درباره گزاره جالبی گفت‌وگو کردیم: درخت زندگی مستند خوبی است از انفجار بزرگ تا پیدایش حیات، مشروط بر آنکه درام وصله‌شده‌ی آن جدا شده و بهبیشتر بخوانید