News-1398-1-25

خلاصه بحث و بررسی ونگاه اجمالی به فیلم رز ارغوانی قاهره (۱۹۸۵) اثر وودی آلن هنرمند موضوع نیم ویژه شماره ۷۲( ویژه نوروز ۹۸) مجله سینماوادبیات

۱-علیرغم شباهت مضمون (الگو)با بسیاری از آثار سینمایی و ادبی [ چه از نظر نمایش ملال زندگی روزمره وچه از باب نمایش مرز میان واقعیت وتخیل(داستان)] ؛ داستان فیلم را مشابه با اثری از نیکلای گوگول ( داستان بلوار نیفسکی از داستان های پترز بورگی )و یا کاری از پیراندلو ( شش شخصیت در جست‌و‌جوی یک نویسنده )دانسته‌اند.
۲-بر خلاف آثار مطرح وکلاسیک هالیوود که بر واقعی بودن تخیلات ورویا ها اصرار میورزند ، در اغلب آثار آلن، زیبایی رویاها نهایتا غیرواقعی است وقهرمان ناچار از کنار آمدن با واقعیت صلب و تغییر نا پذیر زندگی بیرونی است .البته بسیاری‌این نکته را به عنوان ضعف کار وودی آلن ارزیابی میکنند
۳-همانند بسیاری از دیگر آثار آلن این فیلم هم بر دو محور «روابط زن ومرد» و «زندگی هنرمند در جامعه» متکی است .باید گفت که علیرغم انتخاب الگویی مشابه با بسیاری از آثار ادبی وسینمایی ،آلن در این فیلم ازپارودی های دهه‌ ۱۹۷۰ خود‌ که برخی از سینمایی نویسان آن را به مثابه عنصری پست مدرن می‌ستودند دور شده است
۴-دور شدن نسبی از فلسفه بافی و پرداختن به روانشناسی فرد وجامعه ، افزایش تخصص در زمینه پرداخت فیلمنامه، تالیف ومدیریت خوب تیم اجرایی و ارتقا مهارت‌های فیلمسازی موجب دلچسب شدن فیلم رز ارغوانی قاهره شده اند.
۵-‏ما از وودی آلن، دکوپاژ های دقیق کوبریک، حرکات دوربین میزوگوشی و ظرافت ملویل را نمی خواهیم. ما از او، همین نگاه مسخره به دنیا، با همان عینک و چهره ی احمقانه ی بهلول وار و سینمای نیمه برگمانی، نیمه فلینی وارش را طلب داریم.”از نظرات شرکت کنندگان در جلسه نمایش- به نقل از سینما توییتر فارسی”

نمایش داده شده توسط نشرچشمه ومجله سینما وادبیات در روز‌۲۲ فروردین ۹۸ در خانه فرهنگ رایزن

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *