73-53

تاثیرگذاری تدوین در کیفیت سینما همراه با بهرام دهقانی، پرویز شهبازی، مازیار میری، جواد طوسی / برشهای هنرمندانه

بهرام دهقانی، پرویز شهبازی، مازیار میری، جواد طوسی /

جواد طوسی: سینما در همان گام‌های اولیه‌اش برای فاصله‌‌گرفتن از ثبت روزمرگی و متمایل‌شدن به قصه و روایت، موجودیت تدوین را با جابه‌جایی محل استقرار دوربین پذیرفت. منتها تجربه‌ی عینی و حرفه‌ای تدوین، با نگاه فتورمان‌گونه و زبان روایی گریفیث در «تولد یک ملت» و «تعصب» شکل گرفت. چه بخواهیم برای سینما جذابیت نمایشی و ساختاری قائل شویم و چه در پی مفهوم‌سازی ایدئولوژیک یا هنرمندانه از طریق این رسانه باشیم، چاره‌ای نداریم که از تدوین کمک بگیریم. در واقع، تدوین واسطه و ابزاری برای ارائه تصویری مستقل و هویتمند از سینماست که می‌تواند به موقع تنوع و تکثر را به آن تزریق کند. ساختار وجودی ژانرهای اصلی و شاخص و محبوب سینما، وابسته به تدوین هستند. تصور کنید که ژانرهای موزیکال، کمدی، وسترن و نوآر بدون وام‌گرفتن از مونتاژ، چه تعریف و اجرای مناسبی می‌توانند داشته باشند؟ آیا برای «آواز در باران» استانلی دانن و جین کلی و «آوای موسیقی» و «داستان وست‌ساید» رابرت وایز و کمدی‌های برادران مارکس و نمایش یک سکانس مبتنی بر کمدی‌های «اسلپ استیک» یا «صلوه ظهر» فرد زینه‌مان و «این گروه خشن» سام پکین‌پا به عنوان دو نمونه‌ی شاخص ژانر وسترن و نیز وسترن‌‌های اسپاگتی، می‌توان بدون استفاده از مونتاژ موقعیت تصویری و نمایشی قائل شد؟ در گستره‌ی مفهومی نیز ذات «مونتاژ آیزنشتاینی» (تز، آنتی‌تز، سنتز)، ابزار تولیدی و بیانی‌اش را از تدوین اخذ می‌کند. سکانس معروف پله‌های اودسا در «رزمناو پوتمکین» و رخ به رخ‌شدن پایک و دارو‌دسته‌اش با بچه‌های خندانی که کنار ریل قطار در عنوان‌بندی «این گروه خشن» مورچه‌ها و عقرب‌ها را به جان هم انداخته‌اند و فصل غسل تعمید به موازات کشتن رقبای خانواده کورلئونه و کلیت فیلم «همشهری کین» اورسن ولز، همگی منطق اجرایی و زیبایی‌شناسی تصویری و نشانه‌های مفهومی خود را مدیون تدوین و تدوینگران‌شان هستند. آیا در نمایش عینی و هیستریک و کوبنده‌ی میلیتاریستی خشن و سرکوب‌کننده در نیمه‌ی اول و قسمت انتهای «غلاف تمام‌فلزی» استنلی کوبریک، می‌توان نقش و اهمیت مونتاژ را نادیده گرفت؟

مونتاژ در عین حال می‌تواند مستقیم و یا غیرمستقیم شناسنامه‌ی کاری و نگاه سلیقه‌ای و سبک و شیوه‌ی کار فیلمسازانی را که جدا از مضمون به فرم و بیان سینمایی اهمیت می‌دهند توضیح دهد. توجه داشته باشیم که مونتاژ ابزار خوبی‌ست برای نوآوری، به‌روزبودن و موضع‌داشتن و اثبات جاذبه‌های برتر و متفاوت سینما نسبت به حوزه‌های رسانه‌ای دیگر. قاعدتاً حرف‌ها و مباحث ‌مطرح‌شده در این نشست بیانگر همه‌ی ظرفیت‌ها و قابلیت‌های تدوین نیست. افراد دیگری با همین دغدغه‌‌ها و حوزه‌های تخصصی می‌توانند از زوایای دیگر به این مبحث بپردازند.

نظر‌ دهی مسدود شده است.