۷۰-۹۱

به خونسردی یک نویسنده: ترومن کاپوتی بر پرده سینما

فیوژن یا همجوشی نام بخشی است که از این پس گاه‌گداری در «سینما و ادبیات» سرو‌کله‌اش پیدا می‌شود. این بخش نوعی آنتولوژی یا گزیده‌شناسیِ سینمایی خواهد بود که بناست در آن بر اساس پیوند هنر هفتم و هنرهای دیگر (ادبیات، موسیقی، نقاشی و…) برای آثار متعددی پرونده‌سازی شود. آنچه فرآیند فیوژن را پیش می‌برد تنها تمایلات خوره سینمامحورانه خواهد بود و بس.

پانزدهمین شماره فیوژن پرونده‌ای است درباره یکی از نویسندگان مشهور تاریخ ادبیات امریکا در قرن بیستم. ترومن کاپوتی نویسنده صاحب‌سبک و از چهره‌های نامتعارف ادبی و هنری با خلق رمان غیر‌داستانی «در کمال خونسردی» مرز موجود میان قصه‌پردازی و واقعیت و تخیل و تحلیل را محو کرد و تاثیری انکارناپذیر بر ادبیات منثور بر جای گذاشت. در این شماره پرونده فیوژن به بررسی دو فیلم تحسین‌شده درباره این نویسنده و اثر کلاسیک او خواهیم پرداخت. ابتدا فیلم «در کمال خونسردی» (ریچارد بروکس، ۱۹۶۷) را بررسی می‌کنیم که اقتباسی درخشان از رمان غیرداستانی ترومن کاپوتی است؛ سپس در قالب مطلبی درباره فیلم «کاپوتی» (بنت میلر، ۲۰۰۵) که روایتی است از زندگی و کار نویسنده هنگام نگارش «در کمال خونسردی». دو فیلم از دو زاویه متفاوت تصویری از مولف و اثر او را بازتاب می‌دهند: فیلم بروکس در غیاب نویسنده دنیای اثر را بازآفرینی می‌کند و فیلم میلر نشان می‌دهد که ترومن کاپوتی چگونه هنگام نگارش اثر می‌اندیشیده و می‌زیسته است.

نظر‌ دهی مسدود شده است.