all-g2-236
سهیل سمی سال‌ها پیش ویمست اصطلاح «سفسطه‌ی نیت هنرمند» را باب کرد. هدف او انتقاد از تحمیل هر نوع داده یا اطلاعات مربوط به نیت و قصد نویسنده از نوشتن بر شیوه‌ی تحلیل کار او بود. بعدها در اروپا منتقدانی مثل بارت از مرگ نویسنده سخن گفتند. نویسنده بعد از آفرینش اثر ادبی خود تا حد خواننده‌ای نزول می‌کرد که دست بر قضا نویسنده‌ی اثر نیز بود. حتی فوکو متنی نوشت با عنوان نویسنده چیست؟ عنوانی که خود سوالی متناقض می‌نمود. عده‌ی دیگری در امریکا تا حدی تحت تاثیر باورهایبیشتر بخوانید
۲۱۴-۵۴
علی شبان قبل از آشنایی با تئاتر و فلسفه، جمله‌ای از پدرم را هیچگاه فراموش نمی‌کنم و همواره به آن فکر خواهم کرد. جنگ جهانی دوم بود و من شش‌ساله بودم‌. پدرم جزو جبهه مقاومت بود و به همین عنوان بعد از آزادی فرانسه، شهردار شهر تولوز۳ شد. او در آن زمان نقشه بسیار بزرگی که پیشرفت عملیات نظامی و به ویژه پیشروی جبهه روس‌ها را نشان می‌داد روی دیوار نصب کرده بود. خط پیشروی این جبهه، با طناب بسیار نازکی که با میخ‌های کوچک روی نقشه نگه داشته می‌شدند،بیشتر بخوانید
logo-2
احمد پوری محوطه کانون پرورشی کودکان و نوجوانان خیابان حجاب-خارجی- روز-تابستان دختری جوان پوستر عباس کیارستمی را برده بالای سر. کیارستمی در عکس می‌خندد و ردیف منظم دندان‌های سفیدش کنتراست جالبی با چهره گندمگونش دارد. خانه هنرمندان-داخلی- سالن نمایش فیلم‌-عصر ردیف منظم دندان‌های سفیدش در کنتراست با چهره گندمگونش اولین چیزی است که توجهم را جلب می‌کند. افتتاح مجدد سینما‌تک. نمایش فیلم جاده‌ها‌ی کیا‌رستمی با حضور خودش. قرار او با من که پس از برنامه به خلوتی برویم و درباره قصه فیلمی که سال‌هاست در ذهن دارد حرف بزنیم. اولینبیشتر بخوانید
209-51
پرويز اجلالي ترتيب نگاشته شدن نمايشنامه‌هاي ويليام شکسپير براي ما مسلم نيست. آگاهي ما از زندگي او نيز محدود است. مي‌دانيم که در استانفورد -آن- آون ولات يافت و تحصيل کرد. در 1582 با آن هاثاوي عهد زناشويي بست. بعدها به لندن رفت و در يک تماشاخانه به کار پرداخت و همچنين اطلاع داريم که به سال 1592، بازيگر و نمايشنامه‌نويس بوده ‌است. اولين کار شکسپير را بايد در ميان برخي نمايشنامه‌هاي تاريخي جست. احتمال دارد که کارش را به عنوان نمايشنامه‌نويس با حک و اصلاح آثار ديگر نويسندگان آغازبیشتر بخوانید
207-51
محمدعلي شبان بديو: افلاطون خالق فلسفه به شمار مي‌آيد. آنچه به نظر من او را يك فيلسوف استثنايي معرفي مي‌كند تغيير عميقي است كه او در فلسفه به وجود آورده و در آن بحث و جدل را برقرار كرده است. در اين راستا، هر ديدگاهي بايد مورد نقد و نظر و گفت‌وگو قرار گيرد و در رد و پذيرش آن موشكافي شود. بر اين مبنا، افلاطون خط بطلان بر همة گفتمان‌هاي مقدس مي‌كشد. اين گفتمان‌ها مي‌توانند از جانب خدا، شاه و كشيش باشند و يا يك استاد دانشگاه كه دربیشتر بخوانید
214-51
علي جمشيدي يکي از تزهاي اساسي کارِ گدار که برايم ضروري به نظر مي‌آيد، پيوندِ برسازنده تاريخ و سينماست. به راستي چه بارِ تاريخي بر دوشِ سينماست؟ اين همان پرسشي است که علاقه «گي دوبور» به سينما را شکل مي‌دهد و او اولين [فيلمساز] در مواجiه با اين پرسش است. اما، در ابتدا، چه تاريخي [در سينما] در ميان است؟ يک تاريخِ خيلي ويژه، يک تاريخِ مسيانيک. نه يک تاريخ تقويمي بلکه يک تاريخ که مسhله‌اش رستگاري است. آنچه که بايد نجات يابد. در تاريخ(ها)ي سينما (Histoire(s) du cinéma) (۱۹9۸-1988)،بیشتر بخوانید
47-175
ضياء موحد چند سال پيش پژوهشگري اروپايي براي گرفتن جايزة جهاني کتاب سال جمهوري اسلامي ايران به ايران آمده بود. اين جايزه را براي کتابي مي‌گرفت که دربارة يکي از شاعران کلاسيک ايران نوشته بود. از اين پژوهشگر پرسيدم عقيدة او دربارة شعر نو ايران چيست. جواب او براي من تکان‌دهنده بود. مي‌گفت شنيده‌ام شعر نو ايران تقليدي است از شعر اروپايي و زير نفوذ آن. و بنابراين براي او چيز تازه­اي ندارد. هدف من در اين نوشته آن است که به اختصار کاوشي کنم در اين که اين داوريبیشتر بخوانید
ariyan32
امير احمدي آريان مقصود از آنچه به «ادبيات شهري » مشهور شده، در واقع چيزي جز روايت تجربه زندگي شهري نيست. وقتي پاي بحث شهر در ادبيات به ميان ميآيد ماديت خود شهر به حاشيه رانده ميشود، به اين معنا که آلودگي هوا و فضاي سبز و ترافيک و نقشه شهر به حاشيه رانده ميشوند و در حد بسترسازان شکل خاصي از تجربه انساني باقي ميمانند. تجربه اي که بر اين بستر شکل ميگيرد و ميبالد مساله ادبيات و هنر است، حال آنکه اوضاع مادي شهرها دغدغه مهندسان و متخصصانبیشتر بخوانید