all-g2-236
سهیل سمی سال‌ها پیش ویمست اصطلاح «سفسطه‌ی نیت هنرمند» را باب کرد. هدف او انتقاد از تحمیل هر نوع داده یا اطلاعات مربوط به نیت و قصد نویسنده از نوشتن بر شیوه‌ی تحلیل کار او بود. بعدها در اروپا منتقدانی مثل بارت از مرگ نویسنده سخن گفتند. نویسنده بعد از آفرینش اثر ادبی خود تا حد خواننده‌ای نزول می‌کرد که دست بر قضا نویسنده‌ی اثر نیز بود. حتی فوکو متنی نوشت با عنوان نویسنده چیست؟ عنوانی که خود سوالی متناقض می‌نمود. عده‌ی دیگری در امریکا تا حدی تحت تاثیر باورهایبیشتر بخوانید
۶۰-۲۱۲
مهدی رفیع چارلز اِستی•‌ویل‌‌، استاد ادبیات کلاسیک‌‌، مدرن و مطالعاتِ فرانسوی در دانشگاه وِین در ایالات متحده است. او کتاب‌های متعددی درباره دلوز و نویسندگان دیگر دارد‌‌، و یکی از مترجمان منطق معنا به زبان انگلیسی نیز بوده است. از آثار او می‌توان به ژیل دلوز: مفاهیم کلیدی (۲۰۱۱)‌‌، آ ب ثِ دلوز: تاهای دوستی (۲۰۰۸)‌‌، دو تای تفکر دلوز و گتاری (۱۹۹۸) و ترجمه و ویرایش مشترک کتاب فلیکس گتاری: تفکر‌‌، دوستی و نقشه‌نگاری بصیرانه اثر فرانکو (بیفو) بِراردی‌‌، فیلسوف ایتالیایی و… را نام برد. بخش ‌اول: کاربرد‌ شناختیبیشتر بخوانید
۶۰-۲۱۷
مهدی رفیع آرنو ویلانی (۱۹۴۴) فیلسوف و شاعر فرانسوی است. او در شهر نیس زندگی می‌کند و سال‌هاست که در مقاطع دبیرستانی و دانشگاهی فرانسه تدریس کرده است. نخستین اثر او کافکا: گشودگی وجودی (۱۹۸۴) به نظر می‌رسد گرایش‌های متمایز او به خوانشی خاص از هایدگر را پیش‌بینی می‌کند. ویلانی بعدتر کتاب زنبور و گل ارکیده، جستاری در باب ژیل دلوز (۱۹۹۹) را منتشر می‌کند که به مجموعه‌ای از گفتارها درباره‌ی دلوز و بعضی مکاتبات ویلانی با او و مصاحبه‌ای با دلوز اختصاص دارد. او در سال ۲۰۰۳ به همراهبیشتر بخوانید
۶۰-gray-219
مهدی رفیع مادلن شپسل (۱۹۲۵)‌، نویسنده، رمان‌نویس، شاعر، نمایشنامه‌نویس و روزنامه‌نگار فرانسوی است. از او بیش از سی رمان، دو مجموعه شعر، چندین نمایشنامه و مقالات متعددی در زمینه‌ی ادبیات و… منتشر شده است. خانه‌ی یشمی (۱۹۸۶‌) و گردش اعصار (۲۰۰۳) آثار به نسبت شناخته‌شده‌تر او هستند. شپسل از ۱۹۸۱ تا ۲۰۰۶ عضو ژوری «جایزه‌ی‌ زن» (Prix Femina) بوده. گفت‌وگوی او با دلوز در سال ۱۹۶۷ انجام شده است. * این ایده که به زاخر-مازوخ علاقه‌مند شدید از کجا نشات می‌گیرد؟ به نظرم مازوخ رمان‌نویس بزرگی می‌آمد. من از اینبیشتر بخوانید
۶۰-gray-209
مهدی رفیع: گتاری و دلوز، دلوز و گتاری، دلوز با (و بدون) گتاری یا هر ترکیبِ ممکن دیگری از این دو نام همواره نوعی هم‌برآیندی ۱ پیش‌بینی‌ناپذیر نه میان دو اسم، بلکه میان دو شیوه‌ی هم‌نوازیِ تفکر و کنش خواهد بود. رها‌کردن دلوز و گتاری از رویکرد «یادواره‌ای» مطالعاتِ دلوزی-گتاریایی و قراردادنشان در انواعی از پیوندها و اتصالاتِ (و شاید انفصالات برای رسیدن به ترکیبی دیگر) غریب میانشان به معنای آن است که دیگر نمی‌توان به حوزه‌های کلیشه‌ای و مفاهیم بارها آزموده‌شده بسنده کرد. نمی‌توان از آنها تصویری «واحد وبیشتر بخوانید
۶۰-gray-219
مهدی رفیع آرنو ویلانی (۱۹۴۴) فیلسوف و شاعر فرانسوی است. او در شهر نیس زندگی می‌کند و سال‌هاست که در مقاطع دبیرستانی و دانشگاهی فرانسه تدریس کرده است. نخستین اثر او کافکا: گشودگی وجودی (۱۹۸۴) به نظر می‌رسد گرایش‌های متمایز او به خوانشی خاص از هایدگر را پیش‌بینی می‌کند. ویلانی بعدتر کتاب زنبور و گل ارکیده، جستاری در باب ژیل دلوز (۱۹۹۹) را منتشر می‌کند که به مجموعه‌ای از گفتارها درباره‌ی دلوز و بعضی مکاتبات ویلانی با او و مصاحبه‌ای با دلوز اختصاص دارد. او در سال ۲۰۰۳ به همراهبیشتر بخوانید
۶۰-gray-222
مهدی رفیع «دیوار‌ها ابژه‌هایی تمام‌عیار برای نمایش چیزها بر روی خود‌اند، صحنه‌هایی که معنای “فراسو” و حبس را به هم می‌پیوندند.» (رضا نگارستانی) رژیم‌های جنون‌: دلوز-گتاری علیه ساختارگرایی، پدیده‌شناسی و فلسفه‌ی تحلیلی کتاب ناممکنی پدیده‌شناسی: درباره‌ی فلسفه‌ی معاصر فرانسه (۱۹۹۵) اثر اریک الّی‌یز مداخله‌ای است در تقسیم‌بندی نهادی فلسفه در فرانسه به دو بخش پدیده‌شناسی و تحلیلی. این اثر یکی از نخستین آثاری است که رابطه‌ی دلوز را با پدیده‌شناسی بررسی می‌کند، پیش از آنکه فیلسوفانی چون آلن بولیو در کتاب دلوز و پدیده‌شناسی (۲۰۰۴) به این مسئله بپردازند. دیدگاهبیشتر بخوانید
logo-2
احمد پوری محوطه کانون پرورشی کودکان و نوجوانان خیابان حجاب-خارجی- روز-تابستان دختری جوان پوستر عباس کیارستمی را برده بالای سر. کیارستمی در عکس می‌خندد و ردیف منظم دندان‌های سفیدش کنتراست جالبی با چهره گندمگونش دارد. خانه هنرمندان-داخلی- سالن نمایش فیلم‌-عصر ردیف منظم دندان‌های سفیدش در کنتراست با چهره گندمگونش اولین چیزی است که توجهم را جلب می‌کند. افتتاح مجدد سینما‌تک. نمایش فیلم جاده‌ها‌ی کیا‌رستمی با حضور خودش. قرار او با من که پس از برنامه به خلوتی برویم و درباره قصه فیلمی که سال‌هاست در ذهن دارد حرف بزنیم. اولینبیشتر بخوانید