MASTER 30.indd
یداله رویایی محیط زیست برای اینکه آلوده نشود به ادبیات احتیاج دارد به محیط زیست امروزی باید ادبیات امروزی بدهیم مبارزه با آلودگی محیط زیست هم امروز یکی این است که به آن نگاهی دیروزی نکنیم اطراف ما از ما فاصله گرفته اند ما مثل پدران مان نزدیک به طبیعت زندگی نمی کنیم و یا مثل اجدادمان در متن یا بطن طبیعت نیستیم پس ما باید زبان فاصله ها را بفهمیم تا بتوانیم اطرافمان را درک کنیم…بیشتر بخوانید
MASTER 30.indd
غلامحسین میرزا صالح نویسندگانی به اجبار پای بر گلوی خویش نهادند و آوایشان را فرو خوردندن و شکوه مقدر آثارشان را در ستایشی حقیرانه از رژیم بر باد دادند. آنان قریحه خویش را برکنده دژخیم نهادند. نیکلای شیواروف مسئول امور نویسندگان در واحد چهارم پلیس سیاسی کسی که نادژدا ماند لشتام در وصفش گفته بود (حیوانی است نفرت انگیز/ آدمی حرامزاده و بی سروپا) بر اساس اطلاعات جمع آوری شده از خبر چینان و خفیه نویسانش گزارشی از وضعیت اجتماعی و فعالیت های ادبی آندری پلاتونف فراهم آورد که مستندیبیشتر بخوانید
MASTER 30.indd
علی اصغر حداد اگزیستانسیالیسم فرانسوی آن گونه که سارتر آن را نمایندگی می کند برای ما ایرانی ها کم و بیش شناخته شده است این اگزیستانسیالیسم سرشار است از روح مقاومت علی نیروهای اشغالگر آلمانی سارتر در نمایشنامه (مگس ها) که در سال ۱۹۴۲ یعنی در زمان اشغال فرانسه به روی صحنه رفت تفسیر جدیدی از داستان ارست به دست می دهد و می گوید انسان محکوم به آزادی است و رسالتش عمل است…بیشتر بخوانید
MASTER 30.indd
محمود حدادی الیاس کانتی نویسنده آلمانی زبانی که جایزه نوبل ادبی ۱۹۸۱ را از آن خود کرد تبار یهودی اسپانیایی دارد در سال ۱۹۰۵ در بلغارستان به دنیا آمد و بر اساس محل تولد خود علاوه بر اسپانیایی ترکی و بلغاری آموخت بیشتر عمر خود را در اتریش سوئیس و انگلستان ذرانددر پی این کوچ های پی در پی سروکار یافتن با زبان ها و ملت هایی متفاوت گوشی نیوشای آواهای انسانی یافت. مرگ او در سال ۱۹۹۶ رخ داده است…  بیشتر بخوانید
MASTER 30.indd
علي شروقي ترجيح ميدهم كه نه. اين جمله ترجيع بند قصه اي است بلند كه يك قرن از انتشار آن مي گذرد و هنوز طرح انواع تحليل ها و نظريه ها پيرامون آن ادامه دارد. قصه بارتلبي محرر (داستاني از وال استريت)نوشته هرمان ملويل. از بارتلبي محرر تاكنون چند ترجمه فارسي چاپ شده كه ترجمه هوشنگ پير نظر يكياز آنهاست…بیشتر بخوانید
MASTER 30.indd
نيلوفر نياوراني و لادن نيكنام هميشه براي انتخاب موضوع پرونده بخش ادب به سراغ مباحثي رفته ايم كه در آن جاي رشد داشته ايم و به هر دليلي از آن به شكلي غافل بوده ايم به خصوص در بخش ادبيات داستاني كه بيشتر دغدغه ما بوده و گشته ايم ببينيم اين سقف ساخته شده موجود را تا كجا و چطور مي توانيم بالا ببريم حالا گيريم به قدر چند بند انگشت…  بیشتر بخوانید
logo-2
محمود حسيني زاد وقتي قرار شد براي اين شماره مطلبي در حوزه ديالوگ و گفت و گو در رمان بنويسيم بلافاصله ذهنم رفت طرف رماني از يكي از نويسنده هاي جديد آلمان كه اساسش بر گفت و گو و ديالوگ بنا شده كه خواهم گفت. اين كتاب در رده  dialogroman محسوب مي شود كه در تقسيم بندي هاي ادبي در غرب براي خودش جايگاهي دارد. بعد خواستم معادل فارسي اين رمان ديالوگ را پيدا كنم كه ديدم اصلا نداريم از دوستان از جمله دوست خوبم امير احمدي آريان هم پرسيدمبیشتر بخوانید
MASTER 30.indd
علي خدايي گاهي دوست داستاني را كه تازه خوانده ام و از آن لذت برده ام براي دوستي تعريف كنم گاهي كه در جايي نشسته ايم گاهي كه رانندگي مي كنيم و … يك گفت و گوي (گزيده). گفت و گويي كه من حرف مي زنم و او ساكت مي شنود.داستان را تعريف مي كنم همين كار را وقتي داستاني ميخوانيم انجام مي دهيم اينجا تماشا مي كنيم متن را . و متن حرف مي زند. بده بستاني دوستانه كه منجر به لذت بردن از داستان مي شود. پاداش دربیشتر بخوانید